Uczniowie
Szkolny zestaw programów nauczania
KALENDARZ SZKOLNY 2024/2025
Rozpoczęcie rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych | 02 września 2024r. |
Zimowa przerwa świąteczna | 23 grudnia do 31 grudnia 2024r. |
Ferie zimowe | 20 stycznia – 2 lutego 2025r. kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie |
Wiosenna przerwa świąteczna | 17 – 22 kwietnia 2025r. |
Egzamin ósmoklasisty | 13, 14, 15 maja 2025r. |
Zakończenie rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych | 27 czerwca 2025r. |
Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych |
11 października 2024r. 2,3 stycznia 2025r. 2 maja 2025r. 12 maja 2025r. 13, 14, 15 maja 2025r. (egzaminy ósmoklasistów) |
Ferie letnie | 28 czerwca do 31 sierpnia 2025r. |
DŁUGOŚĆ OKRESÓW W ROKU SZKOLNYM 2024/2025: I okres – 02.09. 2024r. do 17.01. 2025r. II okres – 03.02.2025r. do 27.06. 2025r. |
Plan lekcji Rok szkolny 2024/2025
Dokumenty szkolne
STATUT SZKOŁY
Uchwała Rady Pedagogicznej nr XII/2023/2024 z dnia 11 kwietnia 2024 r. w sprawie wprowadzenia zmian do Statutu – zmiany wprowadzone uchwała obwiązują od 01 kwietnia 2024 r. z wyjątkiem § 131 ust. 7 i 8 oraz § 134 ust. 8 i 9, które obowiązują od 01 września 2024 r.
PROCEDURY DZIAŁANIA GABINETU PIELĘGNIARKI SZKOLNEJ
PROGRAM WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
REGULAMIN EGZAMINU NA KARTĘ ROWEROWĄ
REGULAMIN WYCIECZEK
REGULAMIN ZABAW SZKOLNYCH
REGULAMIN RADY RODZICÓW
ZASADY UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
WYMAGANIA EDUKACYJNE – NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
KLASA 1
- Pobierz edukacja wczesnoszkolna – wymagania edukacyjne kl. 1 (od 2024r.)
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 1 (od 2024r.)
- Pobierz etyka – wymagania kl. 1 – 3 (od 2024r.)
KLASA 2
- Pobierz wymagania edukacyjne kl.2 (od 2024r.)
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 2 (od 2024r.)
- Pobierz etyka – wymagania kl. 1 – 3 (od 2024r.)
KLASA 3
- Pobierz wymagania edukacyjne kl.3
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 3 (od 2024r.)
- Pobierz etyka – wymagania kl. 1 – 3 (od 2024r.)
KLASA 4
- Pobierz język polski – wymagania edukacyjne kl. 4 (od 2024r.)
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 4(od 2024r.)
- Pobierz historia – wymagania edukacyjne kl. 4 (od 2024r.)
- Pobierz matematyka – wymagania edukacyjne kl. 4 (od 2024r.)
- Pobierz przyroda – wymagania edukacyjne kl. 4 (bez mian)
- Pobierz muzyka – wymagania edukacyjne kl. 4 (bez zmian)
- Pobierz plastyka – wymagania edukacyjne kl. 4
- Pobierz technika – wymagania edukacyjne kl. 4
- Pobierz informatyka – wymagania edukacyjne kl. 4 (od 2024r.)
- Pobierz wychowanie fizyczne – wymagania edukacyjne kl. 4
KLASA 5
- Pobierz język polski – wymagania edukacyjne kl.5 (od 2024r.)
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 5 (od 2024r.)
- Pobierz historia – wymagania edukacyjne kl. 5 (od 2024r.)
- Pobierz matematyka – wymagania edukacyjne kl. 5 (od 2024r.)
- Pobierz biologia – wymagania edukacyjne kl.5 (od 2024r.)
- Pobierz informatyka – wymagania edukacyjne kl. 5 (od 2024r.)
- Pobierz geografia – wymagania edukacyjne kl. 5 (od 2024r.)
- Pobierz muzyka- wymagania edukacyjne kl. 5 (bez zmian)
KLASA 6
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 6 (od 2024r.)
- Pobierz język polski – wymagania edukacyjne kl. 6 (od 2024r.)
- Pobierz geografia – wymagania edukacyjne kl. 6 (od 2024r.)
- Pobierz matematyka – wymagania edukacyjne kl. 6 (od 2024r.)
- Pobierz informatyka – wymagania edukacyjne kl. 6 (od 2024r.)
- Pobierz biologia – wymagania edukacyjne kl. 6 (od 2024r.)
- Pobierz historia – wymagania edukacyjne kl.6 (od 2024r.)
- Pobierz wychowanie fizyczne – wymagania kl. 6
- Pobierz muzyka- wymagania edukacyjne kl. 6 (bez zmian)
KLASA 7
- Pobierz język polski – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz j. niemiecki – wymagania edukacyjne kl. 7 (bez zmian)
- Pobierz biologia – wymagania edukacyjne kl.7 (od 2024r.)
- Pobierz geografia – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz matematyka – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz chemia – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz fizyka – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz plastyka – wymagania edukacyjne kl. 7
- Pobierz muzyka – wymagania edukacyjne kl. 7 (bez zmian)
- Pobierz historia – wymagania edukacyjne kl. 7 (od 2024r.)
- Pobierz informatyka – wymagania edukacyjne kl.7 (od 2024r.)
- Pobierz wychowanie fizyczne – wymagania kl. 7
KLASA 8
- Pobierz język polski – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz język angielski – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz matematyka – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz biologia – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz historia – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz geografia – wymagania edukacyjne kl.8 (od 2024r.)
- Pobierz chemia – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz fizyka – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz język niemiecki -wymagania edukacyjne kl. 8 (bez zmian)
- Pobierz informatyka – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz wos – wymagania edukacyjne kl. 8 (od 2024r.)
- Pobierz wychowanie fizyczne – wymagania kl. 8
- Pobierz edukacja dla bezpieczeństwa – wymagania kl. 8 (od 2024r.)
Wydanie duplikatu świadectwa
Zgodnie z § 24 ust.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. poz. 1700 i 1780 oraz z 2021 r. poz. 1203 )w przypadku utraty oryginału świadectwa szkolnego uczeń lub absolwent może wystąpić do szkoły, która wydała ten dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa.
Aby otrzymać duplikat należy wnieść na wskazane konto Szkoły opłatę w wysokości określonej w ustawie, tj. 26,00 złotych za każdy wydany duplikat świadectwa a następnie dołączyć do wniosku dowód wpłaty za wydanie duplikatu świadectwa szkolnego.
WDŻ
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
- rozumie, jakie miejsce zajmuje rodzina w społeczeństwie;
- wyjaśnia miejsce dziecka w rodzinie i jej rolę dla niego: w fazie prenatalnej, podczasnarodzin, w fazie niemowlęcej, wczesnodziecięcej, przedpokwitaniowej, dojrzewania, młodości, wieku średniego, wieku późnego;
- potrafi komunikować swoje uczucia i budować prawidłowe relacje rodzinne;
- wie, jak okazać szacunek rodzeństwu, rodzicom i dziadkom oraz docenić ich wkład w życie rodzinne; potrafi wymienić za co i w jaki sposób można wyrazić im wdzięczność;
- rozumie na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie;
- wie jak komunikować uczucia, wyrażać pamięć, składać życzenia z okazji ważnych rocznic rodzinnych, imienin, urodzin, Dni Matki, Ojca, Babci i Dziadka być uprzejmym i uczynnym każdego dnia;
- zna i rozumie funkcje rodziny, np. prokreacyjna, opiekuńcza, wychowawcza oraz ich znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka;
- wyjaśnia czego dotyczy i w czym przejawia się rodzinne wychowanie do miłości, prawdy, uczciwości, wychowanie patriotyczne, religijne, moralne;
- przyswaja wartości i tradycje ważne w rodzinie, w tym wspólne świętowanie, organizacja i przeżywanie wolnego czasu.
- rozumie, jakie miejsce zajmuje rodzina w społeczeństwie;
- przyswaja wartości i tradycje ważne w rodzinie, w tym wspólne świętowanie, organizacja i przeżywanie wolnego czasu;
- uczestniczy w podziale obowiązków; korzysta z pomocy innych i sam jej udziela; potrafi dzielić czas pomiędzy pracę i rekreację; wie jak tworzyć atmosferę świętowania;
- zna i stosuje zasady savoir vivre zarówno wobec gości, jak i najbliższych członków rodziny;
- wyjaśnia, na czym polega identyfikacja z własną płcią;
- omawia problemy wieku młodzieńczego i sposoby radzenia sobie z nim;
- przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka, wymienia osoby uznane za autorytety przez innych i siebie;
- świadomie i odpowiedzialnie korzysta ze środków społecznego przekazu, w tym z Internetu, dokonując wyboru określonych treści i limitując czas im poświęcony;
- rozumie zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej i jej znaczenie w relacjach interpersonalnych; przyjmuje odpowiedzialność za manifestowane reakcje, wypowiadane i pisane słowa;
-
bierze udział w życiu społecznym przez: wolontariat, stowarzyszenia, grupy nieformalne i aktywność indywidualną; ujawnia wrażliwość na osoby potrzebujące pomocy i zna konkretne sposoby jej udzielania.
- rozumie, jakie miejsce zajmuje rodzina;
- zauważa i docenia formacyjną rolę rodziny: w zakresie przekazywania wiedzy (o życiu, człowieku, świecie, relacjach międzyludzkich), kształtowania postaw, ćwiczenia umiejętności, tworzenia hierarchii wartości, uczenia norm i zgodnych z nimi zachowań;
- rozpoznaje typy struktury rodziny: rodzina wielopokoleniowa, rodzina pełna, rodzina niepełna, rodzina zrekostruowana;
- rozpoznaje zmiany fizyczne i psychiczne; zauważa i akceptuje zróżnicowanie, indywidualne tempo rozwoju;
- zna kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej;
- rozumie zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej i jej znaczenie w relacjach interpersonalnych; przyjmuje odpowiedzialność za manifestowane reakcje, wypowiadane i pisane słowa;
- wyjaśnia, co to znaczy, że życie jest wartością;
- ma szacunek dla ludzkiego ciała; zna podstawy higieny; troszczy się o zdrowie; właściwe odżywianie, odpowiedni strój, sen i aktywność fizyczną;
- rozumie, na czym polega prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa;
- świadomie i odpowiedzialnie korzysta ze środków społecznego przekazu, w tym z Internetu, dokonując wyboru określonych treści i limitując czas im poświęcony;
- rozumie, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno- emocjonalnym; potrafi przedstawić istotę: koleżeństwa i przyjaźni, sympatii młodzieńczych, pierwszych fascynacji, zakochania, miłości; zwraca uwagę na potrzebę i wartości wzajemnego szacunku, udzielania pomocy, empatii i współpracy;
- rozumie, czym jest cielesność, płciowość, seksualność;
- wskazuje różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców;
- wie, że płodność jest wspólną sprawą kobiety i mężczyzny;
- potrafi wymienić fizjologię płodności i wymienić hormony warunkujące płodność kobiet i mężczyzn;
- rozumie, czym jest ciąża i poród oraz jak powinno wyglądać przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny;
- zna zagrożenia okresu dojrzewania, takie jak : uzależnienia chemiczne i behawioralne, presja seksualna, pornografia, cyberseks, prostytucja nieletnich; potrafi wymienić sposoby profilaktyki i przeciwdziałania;
- jest odpowiedzialny za samowychowanie;
- radzi sobie w sytuacjach konfliktu, presji grupy, stresu;
- wie, co składa się na dojrzałość do małżeństwa i założenia rodziny; zna kryteria wyboru współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa i czynniki warunkujące trwałość i powodzenie relacji małżeńskiej i rodzinnej;
- wie, na czym polega instytucjonalna pomoc rodzinie w sytuacji: choroby,uzależnienia, ubóstwa, bezrobocia, zachowań ryzykownych, problemów pedagogicznych, psychologicznych, prawnych;
- określa pojęcia związane z seksualnością: męskość, kobiecość, komplementarność, miłość, wartość, małżeństwo, rodzicielstwo, odpowiedzialność; wyjaśnia na czym polega i czego dotyczy integracja seksualna;
- rozumie znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi;
- określa główne funkcje płciowości, takie jak: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, a także wzajemna pomoc i uzupełnianie , integralna i komplementarna współpraca płci;
- wyjaśnia, na czym polega odpowiedzialność mężczyzny i kobiety za sferę seksualną i prokreacyjną;
- charakteryzuje związek istniejący pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością; omawia problemy związane z przedmiotowym traktowaniem człowieka w dziedzinie seksualnej;
- potrafi wymienić argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za inicjację seksualną w małżeństwie;
- przedstawia przyczyny, skutki i profilaktykę przedwczesnej inicjacji seksualnej;
- zna choroby przenoszone drogą płciową; rozumie ich specyfikę, rozwój i objawy; wie jakie są drogi przenoszenia zakażenia; zna zasady profilaktyki;
- potrafi wymienić różnice pomiędzy edukacją a wychowaniem seksualnym;
- potrafi scharakteryzować i ocenić róż odniesienia do seksualności: permisywne, relatywne i normatywne;
- rozumie, na czym polega planowanie dzietności rodziny; wie, jakie aspekty należy uwzględnić przy podejmowaniu decyzji prokreacyjnuch;
- zna zasady przygotowania kobiet i mężczyzn na poczęcie dziecka oraz rozumie, czym jest odpowiedzialne rodzicielstwo;
- wyraża postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci;
- rozumie, czym jest opieka prokreacyjna i prenatalna uwzględniająca zdrowie ojca, matki i dziecka, formy prewencji, profilaktyki i terapii;
- pozytywnie odnosi się do osób z niepełnosprawnością, widząc w nich wartościowych partnerów w koleżeństwie, przyjaźni, miłości i rodzinie;
- wyraża troskę o osoby chore i umierające; zachowuje pamięć o zmarłych, współtowarzyszy bliskim w przeżywaniu żałoby.
Konsultacje
- Nauczyciele zatrudnieni w Szkole na cały etat są dostępni dla uczniów i rodziców w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a nauczyciele zatrudnieni poniżej 6 godzin – w wymiarze 1 godzina raz w miesiącu.
- Konsultacje wyznaczone dla nauczycieli, którzy są dostępni 1 godzinę tygodniowo ujęte w załączniku nr 1:
1) w poniedziałek oraz w środę 5.06.2024 r. są przeznaczone w pierwszej kolejności dla rodziców;
2) we wtorek, środę, czwartek, piątek, są przeznaczone w pierwszej kolejności dla uczniów. - Jeżeli w dniu i/lub o godzinie wyznaczonych konsultacji odbywają się rady pedagogiczne, szkolenia, spotkania zespołów nauczycielskich, inne spotkania zwołane przez dyrektora szkoły oraz wyjścia, wycieczki z uczniami i inne imprezy szkolne, nauczyciel, jeżeli stwierdzi taką konieczność, w porozumieniu z dyrektorem szkoły w danym tygodniu wyznacza inny dzień i/lub godzinę konsultacji oraz informuje o tym fakcie uczniów i rodziców.
- Jeżeli nauczyciel uzna za konieczne, dopuszcza się zmianę sali odbywania konsultacji wyznaczonej w harmonogramie. W tym przypadku nauczyciel ma obowiązek uzyskać zgodę dyrektora oraz o zmianie poinformować rodziców i uczniów.
- Konsultacje odbywają się tylko w dniach, w których prowadzone są w szkole zajęcia dydaktyczno – wychowawcze.
- Dyrektor szkoły zastrzega sobie możliwość zmiany terminów konsultacji.