Temat: Ile prawdy jest w przysłowiach?
Cel ogólny:
Uczeń:
zna i rozumie znaczenie przysłów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
– czyta ze zrozumieniem fragment artykułu,
– omawia znaczenie przysłów w kulturze narodu,
– wyjaśnia, dokańcza i przypisuje przysłowia do określonej sytuacji,
– poprawia błędy w zapisanych powiedzeniach,
– przedstawia treść przysłów w różnych formach.
Plan działania:
- Powitanie, przedstawienie celów zajęć.
- Faza przygotowawcza.
Zabawa w przysłowiowe koło fortuny.
- Faza realizacyjna.
Zapoznanie się z fragmentami artykułu Przysłowiowa Polska użycie tablicy w celu odszukania artykułu.
Rozmowa o przysłowiach w kulturze polskiej.
Wyjaśnienie przysłów cytowanych w artykule- użycie tablicy w celu skorzystania
z e -słowników.
Ćwiczenia z zastosowaniem przysłów- historyjka obrazkowa-wykorzystanie tablicy w celu prezentacji rysunków.
Poprawianie błędów w zapisie przysłów.
- Faza podsumowująca.
Zabawa ,,Przysłowiowy mistrz”.
Uczniowie rywalizują między sobą o tytuł mistrza w sporządzaniu listy przysłów rozpoczynających się słowami: Co…, Gdzie…, Jak…, Kiedy…, Kto…
Zwycięża osoba, która zapisała bezbłędnie najwięcej porzekadeł.
Czas realizacji 45 minut.
Anna Suchorska